مشعل هدایت قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
| ||
|
پس قرآن برای هدایت همگان است، معنایش این نیست که هر کسی خودش هر طوری که میخواهد بخواند، بفهمد و عمل کند. بلکه همگان میتوانند به قرآن رجوع کنند و آموزههای قرآن که از جمله آنها رجوع به رسول (ص) را بشنوند یا بخوانند و عمل کنند. به عنوان مثال: اگر گفته شد که امکان تحصیل برای همگان است، معنایش این نیست که دیگر مدرسه، کتاب و معلم و تدریسی نیز در کار نیست. اگر گفته شد که مثلاً این لابراتوار، این استخر، این مجلس و ... برای عموم است، معنایش این نیست که دیگر هیچ برنامه، ضابطه و قانونی ندارد. اگر قرار بود کسی علمی را بدون معلم یاد بگیرد و یا رفتاری را بدون الگو انجام دهد، دیگر این همه دبستان تا دانشگاه و ... را تأسیس نمیکردند، بلکه مقدری کتاب منتشر کرده و در اختیار بیسوادان قرار میدادند. حتی الف باء را نمیتوان بدون معلم یاد گرفت، چه رسد به قرآن کریم. قرآن برای همگان است و خودش نیز راه بهرهوری همگان آنها را معرفی نموده است که از جمله آن راهها همین رجوع به رسول و اولیالامر است. نمونهی بسیار واضحش همین مهمی است که شما اشاره کردید، «قرآن برای هدایت همگان است». یکی میگوید: پس دیگر حدیث و روایت لازم نیست، یکی میگوید در همین قرآن فرموده که لازم است، یکی میگوید: حسبنا کتابالله - یعنی کتاب خدا برای ما کافیست (عمر). یکی میگوید: من از میان شما میروم، اما کتاب و عترت را باقی میگذارم (پیامبر اکرم ص). حالا کدام سخن درست است، کدام برداشت یا تفسیر درست است، این اختلاف چگونه حل میشود، اگر هر کسی خودش رجوع به قرآن کند که وضع همین میشود که الان هست، و هدایتی صورت نمیگیرد. لذا مکرر و مکرر دستور فرمود که رسول را فقط به عنوان یک نامهرسان نفرستادم، بلکه «هیچ رسولی نفرستادم، مگر برای اطاعت». مگر خداوند متعال که هادی بشر است فرموده که من فقط برای شما کتاب میفرستم؟ یا مگر منظور از کتاب ظاهر همین چند خط نوشتار بر روی چند صفحه کاغذ و در میان دو جلد است؟ خیر. بلکه فرمود: برای قیام انسان به قسط (در خودش و در جامعه) رسول را با آیات و معجزات و به همراهش کتاب و میزان (اسوه، الگو) را میفرستم. حال چرا یک عده گمان میکنند که میتوانند قانون هدایت الهی را تغییر دهند؟ اینک به این نمونه از آیات توجه فرمایید: «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط ...»(الحدید، 25) ترجمه: به درستی که ما رسولان خود را همراه با معجزات روشن گسيل داشتيم، و با ايشان كتاب و ميزان نازل كرديم تا مردم را به عدالت خوى دهند. «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحيماً» (النساء، 64) ترجمه: و ما هيچ پيامبرى نفرستاديم جز براى آنكه به اذن خدا، فرمان وى ببرند و اگر آنها هنگامى كه بر خودشان ستم مىكنند پيش تو آيند و از خدا آمرزش بخواهند و پيامبر [نيز] برايشان آمرزش بخواهد، بىگمان خدا را توبه پذير مهربان يابند. «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلاً» (النساء، 59) ترجمه: اى افرادى كه ايمان آوردهايد! خدا و رسول و صاحبان امر خود را اطاعت كنيد. و اگر در باره چيزى بنزاع پرداختيد حكم آنرا بخدا و رسول واگذار نمائيد. اینها همه آیات صریح و روشن قرآن کریم است که هر کسی میتواند رجوع کند و حتی با خواندن ظاهرش، راه چگونه هدایت شدن، که مستلزم اطاعت از پیامبر اکرم (ص) در زمان حیات و پس از آن، به شیوهای که خود او فرموده است را بیاموزد. و بدیهی است که اگر کسی رجوع کند، اما عمل ننماید، هدایت نخواهد شد. مثل این که کسی به پزشک رجوع کند، اما نسخهاش را عمل نکند، یا به دانشگاه رفته، کتابهای رشتهاش را نیز بخرد، اما به استاد رجوع نکند، یا برای شنا بدون تعلیم و تعلم نزد مربی، خود را به استخر عمیق یا دریا بیاندازد، معلوم است که غرق خواهد شد. نظرات شما عزیزان: |
|
[ تمام حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ متعلق : به اکبر احمدی می باشد ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |